Palle Jensen har været i optikerbranchen i 35 år, og han glæder sig stadigvæk hver dag til at åbne Thiele-butikken på Søndergade - og til at møde kunderne. Palles indstilling til forretningens service kommer af egne principper, hvor kundernes behov er i centrum.
“Min grundsten til at drive forretning er, at man skal kunne se folk i øjnene dagen efter, de har købt sine briller. Jeg har ikke lyst til at sælge mine kunder noget, som de ikke har brug for eller lyst til at købe. Vi skal møde kunderne, hvor deres behov er, og hvad de har lyst til.”
Og Palle har efter 20 år som leder forstået, at hans personale afspejler sig i ham.
“Alt kommer jo fra ledelsens side. Det er dumt at undskylde, at det ikke er ledelsen, som har ansvaret. Det arbejder vi meget med i vores personalemøder. Vi skal finde ud af, hvad kundernes behov er og gøre alt, hvad der ligger i vores magt for at skaffe det, som de godt kan lide.”
Anstændighed og troværdighed er to ord, som virkelig synes at gå igen, når Palle snakker om sin holdning til service i forretningen.
“Det ligger i mig, et eller andet sted, at være ærlig hele vejen igennem. Jeg ved ikke, hvor jeg har det fra, men den opfattelse har jeg altid haft. Vi prøver på at lave en forretning, hvor vi er reelle og troværdige overfor vores kunder for at give dem det bedste produkt og den bedste oplevelse.”
Palle formår da også at gøre et eller andet rigtigt, for kunderne giver udtryk for, at de værdsætter ham og hans personale.
“Nu har jeg faktisk lige haft 20 års jubilæum her i Silkeborg, og jeg har fået virkelig mange tilkendegivelser fra kunderne. De er glade for at komme her, og de føler, at de får noget for pengene. Folk fortæller mig også, at de oplever samme service, når jeg ikke er her. Det er jeg vildt glad for at høre, fordi det kan man ikke altid regne med.”
Servicen er dog ikke det eneste, som skal være helt perfekt. Palle sørger også for at holde sig opdateret på den faglige og tekniske del af branchen, så Thiele kan tilbyde de bedste produkter til sine kunder.
“Det er også en del af det at holde sig opdateret fagligt og teknisk, og det er også spændende. Der er sket meget siden 1985. Vi har investeret i en DNA-scanner, som kan måle over 7000 målinger i øjet til at udregne styrke. Noget af det mest avancerede, der er på markedet i dag. Den kan analysere øjet ned til en hundrededel efter de målinger, og det gør, at man får et helt unikt produkt, som er skræddersyet til det enkelte øje.”
Man kan altså være helt tryg ved Palles produkter, fordi de satser på kvaliteten både indenfor stel og glas - og de kender deres produkter.
“Det betyder da meget, at det vi sælger og står inde for, er det produkt, som vi tror på, og at kunden frit kan vælge både i kvalitet og pris. Der er flere af os i dag, og konkurrencen er blevet skarpere. Det gør også, at vi skal være skarpere på tilbud, produkter og oplevelse. Det holder os i gang.”
Og så længe Palle kan fortsætte med at være stolt af sit arbejde hos Thiele, vil interessen for kunderne være der.
“Jeg er glad hver dag, når jeg møder, fordi jeg synes, at det er spændende og interessant at interagere med kunderne, men også fordi, jeg ved, at vi altid behandler folk ordentligt. Jeg er stadig glad og tilfreds, og den dag, hvis den følelse stopper, så tror jeg nok, at jeg nødt til at stoppe, for så kan jeg ikke byde kunderne det, som jeg vil.”
Efter 35 år i branchen er det da helt fantastisk, at Palle stadigvæk nyder jobbet til fulde og sprudler over at kunne hjælpe og assistere kunderne. Der er ikke noget bedre end at nyde at tage på arbejde.
Du kan læse mere om Thiele på deres hjemmeside eller besøge Palle og personalet i Thiele på Søndergade.