BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Byrådet i Silkeborg Kommune har for nyligt vedtaget en klimaplan for Silkeborg Kommune, og vi søger på den baggrund en ny kollega til Klimasekretariatet. Du kan blive en del af et team, der skal understøtte og udvikle arbejdet mod at Silkeborg Kommune reducerer udledningen af drivhusgasser med 75 % i 2030, er klimaneutral samt klimarobust i 2045 og at virksomheden Silkeborg Kommune er CO2-neutral i 2025. Der skal ske meget de kommende år, og der er stor mulighed for at være med til at præge løsningerne.
Jobbet
Silkeborg Kommunes nye klimaplan skal nu ud og leve. Vi har derfor brug for nye kræfter til Klimasekretariatet, der i dag består af to medarbejdere. Du skal være en del af et team, der har til formål at løfte klimaområdet i kommunen, og sikre at Silkeborg Kommune kan bidrage aktivt til klimadagsordnen sammen med en række eksterne samarbejdspartnere.
Der er stor bevågenhed på klimaområdet i kommunen fra politisk side, civilsamfundet, borgere og administrationen. Du vil derfor få et job, hvor der er mulighed for at være med til at sætte retning, og være en central drivkraft for og sammen med mange andre.
Din hovedopgave bliver primært at stå for projektadministrationen på kommunens klimaprogram, kommunikationsopgaver, at lede mindre projekter samt andre ad hoc-opgaver. Du kan glæde dig til et afvekslende arbejde med både strategiske og nære opgaver. Du vil arbejde med mange spændende udviklingsopgaver og være med til at præge den grønne omstilling i Silkeborg Kommune. Det bliver en særlig opgave at løfte kommunikationsindsatsen på klimaområdet, herunder kontakt til borgere, udvikling af hjemmeside m.m.
Herudover skal du bistå med ledelsesbetjening, og sikre at organisationen er klædt godt på til at arbejde med klima på mange niveauer. Du skal også være med til at understøtte ledelsen i Teknik- og Miljøafdelingen, direktionen, det politiske niveau og styregruppen for projekterne ved f.eks. at skrive udvalgssager, følge op på handleplaner, lave mødeindkaldelser og referater og lave status på projekter. Du skal derfor være god til at lede opad, og få andre kollegaer til at bidrage til at give information. Du får også mulighed for at være med til at holde overblik på tværs og måske se løsninger på tværs af eksisterende opgaver.
Personprofil og personlige kompetencer
Som kollega i Klimasekretariatet forventes det at du trives med og kan:
· evne både at lede mindre projekter, men også deltage i projekter under andres ledelse og være komfortabel i begge roller,
· lave overordnet sekretariatsbetjening og projektstyring (styregruppemøder, projektgruppemøder, årsrapporter, monitorering af klimaindsatsen, klimaregnskaber),
· arbejde selvstændig og er initiativrig, da der vil være mange opgaver som ikke bliver defineret af andre, men hvor Klimasekretariatet er aktøren, der skal sætte retning,
· er god til at kommunikere med både interne og eksterne f.eks. borgere, politikere, virksomheder og organisationer
· arbejde med kommunikationsplatforme, og herunder sikre at vores hjemmeside bliver bedre og holdes opdateret,
· hjælpe med at facilitere borgerinddragelse - herunder administration af den grøn pulje for vedvarende energiprojekter.
Arbejdet i Klimasekretariatet spænder vidt, og vi har samarbejde med mange andre kommunale afdelinger og aktører på tværs af kommunen. Som person er det derfor vigtigt at du er samarbejdsorienteret, og kan skabe gode samarbejdsrelationer til de mange forskellige aktører og interessenter på området.
Udover at skulle være selvstændig i tilrettelæggelsen af dine opgaver, så skal du også være en holdspiller, der kan indgå som en del af et team. Klimasekretariatet er et lille team, hvor det er vigtigt at kunne se og udnytte hinandens forskellige kompetencer, samt sikre et godt humør.
Du må meget gerne være nysgerrig og have interesse for nye fagområder, og tør udfordre ledelsen og rammerne omkring arbejdet.
Faglige kompetencer
Du har en relevant akademisk uddannelse, der understøtter de opgaver, der skal løses på klimaområdet. Den præcise uddannelsesmæssige baggrund er ikke afgørende. Det kan også være, at du er nyuddannet, har gåpåmod og gerne vil udvikle dig inden for projektadministration og -ledelse.
Du må gerne have kendskab til kommunikation af projekter og faglige områder, og hvordan du kan løfte en faglig opgave som klima op til ledelsen og ud til borgerne. Det kan være at arbejde visuelt med data, være god til at gøre faglige ting jordnære m.m.
Det er en fordel, men ikke et krav at du har erfaring med projektledelse/-arbejde. Du må gerne have erfaring med, eller forståelse for, hvad det betyder at arbejde i en politisk ledet organisation.
Det er herudover en fordel, hvis du har erfaring fra klimaområdet, eller evt. andre aspekter af bæredygtighedsarbejde i en større og tværfaglig organisation. Det vigtigste er at du har stor interesse for klimadagsordenen, og kan se dig selv arbejde i den kompleksitet, der er.
Vi tilbyder:
· En fastansættelse med 37 timers arbejdsuge med stor fleksibilitet og mulighed for hjemmearbejde. Et godt og uformelt arbejdsklima.
· En teamorganisering, hvor der lægges stor vægt på samarbejde også på tværs af fagområder.
· Mulighed for faglig sparring og udvikling
· Gode muligheder for videreudvikling af dine faglige kompetencer
Du bliver en del af en arbejdsplads, hvor omgangstonen er uformel og humoristisk anlagt. Du skal selv kunne bidrage til at skabe en arbejdsplads, hvor man kommer i godt humør, når man mødes. I Silkeborg Kommune tages der stort ansvar for at løse de opgaver, der er, og at det bliver gjort med ordentlighed.
Løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst, kvalifikationer og aftale om lokal løndannelse
Arbejdspladsen
Klimasekretariatet er en del af Natur- og Miljøsektionen, hvor vi er 46 engagerede medarbejdere med alsidige kompetencer. Sektionen har ansvaret for at løse kommunale udviklings- og myndighedsopgaver på natur- og miljøområdet. Sektionen spænder bredt fagligt og løser opgaver inden for bl.a. klima, vand, natur, varme, affald- og ressourcer og virksomhedsområdet.
Sektionen er en del af Teknik- og Miljøafdelingen, som også omfatter sektionerne Planområdet, Vej og Trafik samt Byg og Informatik.
Yderligere information:
Vil du vide mere om jobbet, er du velkommen til at kontakte Natur- og Miljøchef Morten Horsfeldt Jespersen på tlf. 20 51 75 50, eller Projektleder Christian Leth Christensen på tlf. 40 23 59 23.
Du kan også finde mere information på www.silkeborg.dk/klima
Ansøgningsfrist søndag 18. juni 2023.
Ansættelsessamtaler forventes afholdt 26. juni 2023.
Tiltrædelse forventes 1. september 2023.
Vi foretrækker, at du sender din ansøgning online.
Klik på ANSØG. Vedhæft din ansøgning og relevante bilag.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Silkeborg Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Silkeborg Kommune, Søvej 3, 8600 Silkeborg
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 18-06-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Ved skriftlig henvendelse: https://silkeborg.career.emply.com/ad/medarbejder-til-klimasekretariatet-i-silkeborg-kommune/fwhmas/da
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5837901