Peder Haarup er købmand og franchisetager af Rema 1000 Gødvad. Og selvom tilværelsen som købmand passer ham ganske godt, har det ikke altid været planen, at det var denne vej, han skulle gå.
Som så mange andre unge vidste han heller ikke, hvad han skulle efter endt studentereksamen. Sideløbende med sin ungdomsuddannelse på HHX arbejdede han som ungarbejder i Føtex, så da hans chef spurgte, om han ikke kunne tænke sig at blive elev hos ham, blev det sådan.
”Det var en hammergod arbejdsplads, hvor jeg havde det sjovt, så jeg tænkte, at det kunne da ikke gå helt galt,” fortæller han.
I Føtex tog Peder den interne talentuddannelse, men efter en periode blev det tid til nye udfordringer.
”Jeg kedede mig, og der var ingen udsigter til at kunne stige i rank. Jeg ville ud at prøve noget andet,” fortæller han.
Det endte med en ansættelse som souschef i Rema 1000 Balle, hvor han kunne færdiggøre endnu en intern uddannelse. To dage efter endt uddannelse hos Rema 1000 fik han sin egen butik. Han stod i spidsen for Rema 1000 i Horsens i syv år, hvorefter han blev købmand i Gødvad.
Hverdagen i Rema 1000 Gødvad drejer sig, for Peder, om vareopfyldning, planlægning af de kommende dage og uger, samt at være til stede og synlig overfor både kunder og medarbejdere.
”For over 8 år siden indebar det kun vareopfyldning. Vi vokser hele tiden og er en dobbelt så stor virksomhed i dag, så tingene skal klares lidt anderledes. Det er vigtigt at følge med. Jeg skal omgive mig med dygtige mennesker og udvikle mig selv i samme retning for at nå hele vejen rundt og få enderne til at mødes,” forklarer han.
Peder sætter stor pris på sit arbejde og det, som skaber størst tilfredsstillelse for ham, er udvikling og det at hæve barren. Både når det kommer til butikken, men i særdeleshed også i forhold til hans 35 medarbejdere.
”Det giver mig meget at sætte noget i gang, og dernæst at se det lykkedes – både at flytte en medarbejder eller butikken,” forklarer han.
Foto: Rema 1000 Gødvad
Det med medarbejderne er en nyere interesse for ham:
”Det sagde mig ingenting for 10 år siden, men det betyder mere i dag. Måske det er kommet med alderen, men det står meget klart for mig, at jeg skal have medarbejderne med i det, og at de skal have det godt. Det synes jeg virkelig er sjovt arbejde,” fortæller han.
Udviklingen er netop også, hvad der motiverer Peder til at fortsætte. Ikke nødvendigvis så meget i forhold til vækst:
”Det er selvfølgelig rart og godt med penge og vækst, men det er ikke det afgørende for mig,” fortæller han og uddyber:
”Jeg får størst kick ud af det, når mine elever og ansatte lykkedes med deres ting. Når de går til deres arbejde med glæde, så er det langt mere givende end anden vækst.”
Også kunderne er af stor betydning for Peder, og han sætter en stor ære i at give dem en god oplevelse, når de besøger Rema 1000 Gødvad:
”I Rema er en af ideerne, at kunderne skal kunne handle hurtigt og nemt og blive betjent af høflige og venlige medarbejdere. Lige de ting, synes jeg, er ekstremt vigtige, specielt i vore dage, hvor i særdeleshed børnefamilier har rigtig travlt.”
”Omvendt oplever vi også ældre kunder, hvor det sociale ved at snakke med de ansatte, og hvem de ellers lige møder i butikken, betyder meget for dem, så det er også vigtigt at tage sig tid til det. Vi har en kæmpe opgave og et stort ansvar for rigtig mange menneskers familie- og dagligdagslogistik, og det er jeg ekstremt ydmyg over for,” fortæller han.
Peder er stolt af de ting, som han har opnået. Og det har han god grund til at være. I Horsens fik han fordoblet omsætningen og gjort det til en pæn og veldrevet butik, som de efterfølgende købmænd har kunnet drive godt videre. Derudover er et 10-års jubilæum som selvstændig Rema 1000 købmand også stort for ham.
Det er ikke kun på karrierefronten, at det går godt for Peder. Han er nemlig en utrolig stolt far til sine børn, og sætter stor pris på den rolle.
Om fremtiden for Rema 1000 Gødvad drømmer Peder om kontinuerlig udvikling.
”Vi er i en god og sund udvikling, som skal fortsættes og følges op på. Vi er erfarne, og barren er sat højt, men man kan jo hurtigt blive fartblind. Derfor er vi kritiske overfor os selv. Vi vil ryste posen, prøve noget nyt og er bevidste om at differentiere os fra os selv i forsøget på at blive bedre,” afslutter han.
Læs mere om butikken på Rema 1000's hjemmeside eller facebook.