Emilie Ventujol Mogensen er barnebarn af folkets FDB møbelarkitekt Børge Mogensen, som har inspireret hende til at bygge videre på hans visioner og starte sit eget.
Iværksætter og designer Emilie fortæller “Børge arbejdede jo med efterkrigstidens manglende ressourcer, hvor han designede møbler til folket frem for eliten. Det er lidt paradoksalt i dag, fordi det jo nok er eliten, som i dag køber hans design, men det var bestemt ikke dét, der var hans idé. Han var optaget af det, vi i dag kalder bæredygtighed og godt gedigent håndværk.”
Børges koncept om demokratisk design er integreret i Emilies DNA - og det præger hendes måde at drive den bæredygtige tøjproduktion i Pierrot la Lune.
“I Pierrot la Lune arbejder vi med konceptet “bæredygtig æstetik”, som betyder, at tøjet er værd at designe og bruge nu, men det holder også i 20 til 30 år. Børge lod sig inspirere af efterkrigstidens manglende ressourcer, hvorimod vi lader os inspirere af klimakrisen.”
Og det er ikke kun branchens syn på “brug og smid ud-kulturen”, som Emilie har fokus på. Hun ønsker nemlig at gøre det tilgængeligt for alle at kunne købe økologisk tøj.
“Vi arbejder også med et koncept, som hedder “demokratiske priser”, og det er egentlig tænkt på den måde, at jeg ikke synes, at det gavner kloden, at det kun er få ressourcestærke mennesker, som kan købe økologisk tøj. Vi sænker priserne, så folk får råd til at vælge bæredygtigt.”
Bæredygtigt tøj ligger nemlig normalt i et højt prissegment, og det gør Emilie op med ved at basere Pierrot la Lune på en ny forretningsstrategi.
“I store træk handler det om en ny forretningsstrategi, hvor vi sælger direkte til forbrugerne, og på den måde kan vi sætte priserne ned, fordi vi skipper det her wholesale-led. Modebranchen er jo bygget på nogle meget få bæredygtige principper, fordi det handler om sæsoner og at følge med på de nye trends. Vi er nødt til at gøre op med dette paradigme og lære at tænke anderledes i branchen. I min optik handler det ikke om, hvorvidt branchen skal laves om, det handler om, hvordan og hvor hurtigt — for vi har travlt.”
Emilies visioner har da også opnået anerkendelse i de rigtige kredse. Hun har fået brev fra HKH Kronprinsesse Mary og fået prestigefyldte internationale priser for sit design, men hun understreger, at branchen stadigvæk mangler at belyse problemerne i industrien.
“Vi arbejder jo kun med GOTs certificeringen, som er verdens højeste certificering inden for økologisk produktion af tøj. Den bygger på, at hele produktionskæden dækkes, hvor mange andre certificeringer ikke dækker hele vejen rundt. Den sikrer arbejdsvilkår og mindsteløn — og ingen brug af kemi. Det er der ikke særlig mange forbrugere eller branchefolk, som er klar over.”
Og den bæredygtige æstetiker mener, at det er vigtigt, at flere i branchen tager ansvar.
“Folk skal begynde at forstå, hvor vigtigt det er, at branchen bliver grønnere og sadler om, fordi det er en af verdens mest forurenende brancher. Det er vigtigt for kloden, at vi bevæger os væk fra det massive overforbrug.”
Efter Emilies mening ligger udfordringen for branchen i at justere fokus og at arbejde målrettet med konceptet “formålsdrevet virksomhed”.
“Jeg har brugt megen energi på at tænke anderledes, og det er udfordrende, fordi man har fokus på bundlinje og profit, og det er til dels også fint nok, men ikke længere nok. Vi er nødt til at kultivere en holistisk tilgang til forretning, dvs. der skal være balance i de mange bundlinjer en virksomhed bør have og give lige megen opmærksomhed og energi. Den hidtil manglende holistiske tilgang til forretning, hvor profit og bundlinjer er det eneste fokus, er usundt for kloden og for mennesker. Stress er en folkesygdom, kloden koger og biodiversiteten er massivt truet.”
Som kreativ ildsjæl savner Emilie ofte opbakningen fra industriens tal-kyndige.
“Min drøm er at gøre bæredygtig produktion super tilgængeligt for alle, og det kan man kun, når man vokser kommercielt. Jeg kan savne i samfundet, at flere økonomisk kloge hoveder kommer i spil og er med til at regne på, hvordan det kan fungere at arbejde kommercielt med bæredygtig æstetik, uden at drive rovdrift på jord og mennesker som hidtil. Der er en grund til, man hidtil har udnyttet klodens og menneskers ressourcer i branchen; nemlig fordi man satte mål, som i min optik er usunde for helheden og fællesskabet. Der er mange dygtige mennesker derude, som virkelig kan tænke langt større tanker, end jeg formår. Og hvad angår cirkulær økonomi og “bevidst kapitalisme”, så skal vi som det progressive land, vi altid har været, især inden for design, være first-movers på disse strømninger.”
Men der mangler stadigvæk også initiativ fra forbrugeren.
“Ansvaret ligger 100 % hos individet. Forbrugeren skal kalde på det økologiske. Hvor lægger vi vores kroner og øre? Den eneste måde hvorpå man kan lægge ægte pres på en virksomhed, er, når der sker noget med tallene. Man har en magt og et stort ansvar som forbruger, og det skal vi minde os selv om, hver eneste gang vi har kreditkortet og Mobilepay i spil.”
Emilie ser da også en udvikling og glæder sig over, at det er blevet helt normalt at være klimabevidst.
“Jeg er opvokset med en meget bevidst tilgang til forbrug og har qua min opvækst lært at stille spørgsmålstegn. Det er en dejlig oplevelse ift., hvad vi putter i munden, at man i dag kan gå ind næsten alle steder og se økologi og plantebaseret kost på hylderne. Næste skridt er tøjbutikkerne. Og en dag kalder vi det slet ikke “økologi” mere, for det er blevet normen, og helt uhørt at forbruge “tøj og mad med kemi” — som jeg tænker det bør hedde — i stedet for konventionel mad og tøj.”
Med Pierrot la Lune giver Emilie en forsmag på fremtidens tøjproduktion. Ved at gøre det tilgængeligt for folket at vælge økologi, er de med til at sende branchen i en ny retning. Du kan læse mere om Emilie og bæredygtig æstetik på brandets hjemmeside.