Ny undersøgelse: Fem ud af ti bilejere i Silkeborg er klar til at køre på el

Kilde: Epicent.dk
Profilbillede
Karoline Andersen

50 procent af bilejerne i Silkeborg Kommune vil ifølge en ny undersøgelse køre på elektricitet, næste gang bilen skal udskiftes. Mange er dog tilbageholdende i forhold til at skifte til el, men elbilejerne fortryder ikke det grønne valg.

Næste gang valget skal træffes, om bilen skal drives af benzin, diesel eller el, vælger hele 50 procent af bilejerne i Silkeborg Kommune en elbil eller plug-in-hybrid-bil. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Nemanalyse har foretaget for Nielsen Car Group, der driver bilhuset Bilernes Hus i Silkeborg. For nylig kom der klarhed om bilafgifterne i de kommende år, og det vækker optimisme.

"I 2020 er der solgt rekordmange el- og plug-in hybrid-biler i Danmark, men i efteråret har vi set, at bilkøberne har været tilbageholdende med at skifte alene på grund af udsigten til en højere afgift. Nu er der heldigvis kommet en aftale, der ikke – som ellers frygtet – sætter prisen markant op på el- og plug-in-hybrid-biler," siger Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group.

I 2020 blev der solgt 157 procent flere elbiler og 369 procent flere plug-in-hybrid-biler i Danmark end året før. Ifølge den nye undersøgelse ville 80 procent af bilejerne i Silkeborg Kommune fravælge de eldrevne modeller, hvis regeringen indførte den tidligere planlagte stigning i registreringsafgiften på netop el- og plug-in-hybrid-biler.

Du fortryder ikke en elbil
Uanset om du er mand eller kvinde, ung eller gammel, vælger du højst sandsynligt fortsat en elbil, hvis du allerede har taget skridtet i den grønne retning. Faktisk er det ifølge undersøgelsen, som mere end 2700 af Nielsen Car Groups kunder har deltaget i, blot fire procent af elbilisterne, der vil skifte til benzin eller diesel ved næste bilkøb.

"Salget af plug-in-hybrid- og elbiler vil stige markant i år. Elbilerne bliver mere og mere populære, og nærmest ingen kunder fortryder købet af en eldreven model. Den stigende popularitet tyder også på, at man ikke skal være så rækkeviddeforskrækket, som nogle måske er, hvis man går med tanken om at investere i en elbil," siger Allan Rold Nielsen, der er salgschef hos Bilernes Hus i Silkeborg.

Teknologiudviklingen giver flere overvejelser
Undersøgelsen viser også, at sikkerhedsudstyr, gennemprøvet og holdbar teknologi, samt bilens rækkevidde på en opladning er de vigtigste parametre, når der skal vælges bil. Derudover vil 73 procent af Silkeborgs bilejere, der vil vælge en elbil eller plug-in-hybrid som næste bil, ikke nødvendigvis anskaffe en el- eller hybridbil med det samme, fordi de forventer, at teknologien bliver udviklet i de kommende år.

"Mange kunder er tilbageholdende i forhold til at købe en bil, hvis teknologien er i hastig udvikling. Et bilkøb er en stor ting for de fleste, og man vil naturligvis gerne undgå, at bilen mister værdien for hurtigt på grund af forældet teknologi. Heldigvis er teknologien i elbilerne nu blevet rigtig god, og det afspejles faktisk også i undersøgelsen, som tyder på, at elbilisterne er glade for det grønne valg," siger Bjarne Nielsen.


Resultater fra undersøgelsen
• 50 procent bilejerne i Silkeborg Kommune vil vælge en elbil eller plug-in-hybrid-bil ved næste bilkøb – på landsplan er det 62 procent.
• 73 procent af bilejerne i Silkeborg Kommune forventer at teknologien udvikles i de kommende år, hvilket afholder dem fra at anskaffe en el-/hybridbil nu og her – på landsplan er det 66 procent.
• Det ville afholde 80 procent af bilejerne i Silkeborg Kommune fra at købe en el-/hybridbil, hvis regeringen havde indført den tidligere varslede afgiftsstigning herpå – på landsplan er det 78 procent.
• 40 procent af bilejerne i Silkeborg Kommune forventer, at den næste bil skal være en benzin- eller dieselbil – på landsplan er det 29 procent.

Flere artikler