Flere og flere B2B-virksomheder går online

Profilbillede
dato

Dette indlæg er sponsoreret

Fysiske fagmesser, fysiske virksomhedsbesøg, netværksarrangementer og kontaktoplysninger i papirform. Sådan har B2B leadgenerering længe foregået. Leadgenerering er en proces, hvor en virksomhed arbejder på at tiltrække kunder, eller leads, og gøre dem interesserede i virksomhedens services eller produkter. Og virksomheden plejer forholdet til leadsene, indtil de beslutter sig for at lægge penge i virksomheden.

Længe har B2B-virksomheder kun haft fokus på den fysiske leadgenerering og glemt online-delen. Men B2B-virksomheder i Silkeborg har nu set potentialet i online leadgenerering, fordi de oplever, at de løbende får leads ind i forretningen.

Fysisk leadgenerering i form af fx messer og virksomhedsbesøg er ressource- og tidskrævende og kan være svært at arrangere. Derfor fokuserer mange af Silkeborgs B2B nu på online leadgenerering. Til gengæld oplever de, at hele processen er blevet langt mere effektiv, nem og overskuelig.

Nemmere at få oplysninger om kunderne

Med leadgenerering er formålet at tiltrække kunder på unikke måder. Og virksomheder har fundet ud af, at dét bedst kan gøres ved at indsamle data om leadsene via fx webshop eller hjemmeside. Data, som blandt andet også fortæller, hvad kunderne har af udfordringer. Derefter kan virksomheden lave markedsføring, som er relevant og målrettet kunderne.

Online kan virksomhederne nemt og hurtigt indsamle information om potentielle kunder. Og de bruger ting som rabatkoder, giveaways eller gratis e-bøger til at få kunder til at give dem deres kontaktoplysninger. Virksomhederne giver altså besøgende en grund til at give dem deres kontaktoplysninger som deres mailadresse. Og mailadressen kan virksomheden bruge til at pleje kunderelationen og sende kunder nyhedsbreve, tilbud osv.

Der findes flere værktøjer, virksomheder bruger til leadgenerering, fx Sleeknote og landingssider. Med Sleeknote kan virksomheder lave leadgenerering på deres hjemmeside. Værktøjet indsamler tilmeldinger til eksempelvis nyhedsbreve og kundeklubber, som er populære. Værktøjet kan virksomheder implementere som pop-up på forsiden af deres hjemmeside, så besøgende kan tilmelde sig nyhedsbrev. Det kan altså give høj indsamling og konvertering.

Derudover sørger virksomheder for at lede besøgende hen til en målrettet landingsside, som er relevant for de besøgendes søgning, og hvor der er en formular, de kan udfylde.

Bedre markedsføring

God og effektiv leadgenerering vil føre til, at virksomheder har mange oplysninger om deres leads. Oplysninger, som virksomhederne kan bruge til at skræddersy specifikke tilbud til hver enkelt kundegruppe. Forskellige kundegrupper har nemlig forskellige udfordringer. Og når en virksomhed har indsigt i sine leads, kan den fortælle hver enkelt kundegruppe, hvordan dens services og produkter kan hjælpe netop dem.

Når en virksomhed indsamler værdifulde data om sine leads eller besøgende, kan den altså producere bedre markedsføring. Markedsføring, som gør leadsene interesserede, fordi virksomheden gør det klart, hvordan den kan løse netop deres udfordringer.

Fra besøgende kunder til betalende kunder

Leadgenerering er vigtig, fordi de kundeoplysninger, virksomheder får gennem leadgenerering, i sidste ende fører til øget omsætning. En succesfuld proces med leadgenerering kan nemlig forvandle besøgende på en virksomheds hjemmeside til betalende kunder.

Når man som virksomhed skifter fra fysisk leadgenerering til onlineleadgenerering, kan man altså nemt og effektivt få brugbare informationer om potentielle kunder. Informationer, virksomheden kan bruge til at producere relevant og målrettet markedsføring, som i sidste ende fører til betalende kunder og dermed øget omsætning. Derfor går flere og flere B2B-virksomheder online.


Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Redaktionen